You are currently viewing Miért kell mégis generálkivitelező? – 3. rész

Miért kell mégis generálkivitelező? – 3. rész

A generálkivitelezést összefoglaló tanulmányunkban eljutottunk a földmunkáktól haladva a talpgerendáig. Ez igen hosszú építési folyamat, de globálba pont semmi… (viszont ideget ettünk rendesen)

A cikkünk következő részében haladunk tovább a munkanemekkel, a lábazati feltöltéstől lépésenként tető alá tesszük a házunkat.

LÁBAZATI FELTÖLTÉS

Lássuk mi is kell ahhoz, hogy a lábazati feltöltést meg tudd csinálni: homokos kavics, bobcat – ami széthordja, szétteríti mindezt. A kőműves feladta eközben az lesz, hogy ezt rétegesen tömörítse.

Buktatók:

  1. időben legyen ott minden egyszerre – ez elsőre egyszerűen hangzik, hogy itt csak egy buktató van, azonban a sokadik „időben legyen ott”!

GÉPÉSZETI ALAPSZERELÉS

Az előző munkafázis során a lábazatot tömörítette a kőműves, ebbe kerülnek bele a szennyvízcsövek, a bejövő vízcső, esetleg még a bejövő áramnak/gyengeáramnak a védőcsövei is.

Buktatók:

  1. a folyamatoknak megfelelően időben jön a gépész, aki az alapszerelést végzi;
  2. az alapozásnál, már gondolni kellett arra, hogy be legyenek rakva az áttörések és a védőcsövek a megfelelő helyre. Ha ezek akkor nem lettek megcsinálva, akkor az ennél a munkanemnél bukik ki. Így emiatt a gépész fél napig ott fog ásni és vésni jó pénzért – ha egyáltalán megcsinálja….

SZERELŐBETON

Szerelőbetonnak hívjuk azt, ahonnan a falazás elindul, tehát ami a lábazati falakat összefogja egy „betonplaccal”. Ide kell betonvasháló, körbe kell zsaluzni a széleit és mixerbeton, betonpumpával (csak rutinosan).

        Buktatók:

  1. a vasháló darabja 50kg és 250×500 cm méretű, egy 100m2-es házhoz kell 12-13 db. Ekkora mennyiséget általában sima kisteherautóval kihoznak, azonban a pakolással számolni kell, tehát mindezt kézzel le kell pakolni. Legyél ott időben és legyél jó erőben! – ez lesz itt a jelmondat.
  2. érdemes a kiszállítás időzítését is jól kalkulálni, mert ugyebár mindezt valahol tárolni is kell…. ?!
  3. betonszervezésről már beszéltünk párszor a korábbi cikkekben, ennek a nehézségeit már jól ismered
  4. a szerelőbetont a betonozást követően 1 hétig locsolni kell, napi 3-szor! (ide nem hívhatod át a szomszédot mint nyaraláskor virágot locsolni… 😀 )Van még egy opciód, ha lefóliázod az egészet, akkor elég napi 2-szer jól belocsolni a fólia alá! Hétvégén is….! Ha a kőművesed nem helybeli, nem lesz őszinte a mosolya, amikor arra kéred, hogy ugorjon ki meglocsolni a betont…„jóvanazúgy – nem lesz 3-sori…”Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy generálos esetén is a hétvégi locsolás a Te bizniszed lesz!

FŐFALAZÁS

Kell hozzá bitumenes kellősitő, bitumenes lemez és persze tégla, áthidalók. Plusz homok, mészpótló, cement (vagy zsákos habarcs, esetleg ragasztóhab)

Buktatók

  1. a téglákat manapság hetekkel korábban meg kell rendelni, viszont legkorábban akkor rakhatod majd rá a szerelőbetonra, ha az megvan 1 hetes. A lepakolásnál a darus autó egy ponton lestoppol és onnan pakolgatja a téglát és általában békával húzzák arrébb, szétosztva a szerelőbetonon. Van békád? (van hát… a tóparton😅) Van elég erőd mozgatni a majdnem 1 tonnás raklapot?
  2. a téglagyárak leterheltsége miatt rengeteg a selejtes, törött tégla. Ezeket átvételkor jelezni kell, különben macerás érvényesíteni a cserét. Szóval át kell nézni a raklapokat a nejlonon keresztül. Tudod mit kell nézni?

A törötteket egyébként külön kupacba kell rakatni a kőművessel, így a területi képviselővel le lehet boxolni, küldjenek helyette újat.

  • át kell számolni miből mennyi érkezik, mert mindenhol emberek dolgoznak, hibázhatnak. De pl. nézni kell azt is, hogy melyik téglára van előbb szükség.

FÖDÉM

Tegyük fel, hogy vasbeton gerendás födémed lesz, béléstestekkel.

Kell: födémgerendák, vasak, béléstest, koszorúba hőszigetelés, ehhez tüske, zsaluanyag, majd persze megint beton pumpával, talpszelemen tőcsavarok.

Buktatók

  1. födémgerenda és béléstest megint hetekkel korábban rendelős. Ráadásul ha sima „E” gerendáról beszélünk, ott a helyére is kell daruztatni a gerendákat egyből az autóról. Időben ás időre leszervezni, mindent és mindenkit (térben és időben)
  2. a koszorúba kellenek kengyelek, monolit födémmezőbe és bekötővasaknak egyéb hajlított vasak. Ezek nagy részét már nem hajtogatják kézzel a helyszínen, hanem előre lehajtatják. Ez is 2-3 hét vállalási határidővel.
  3. a végén az egészet be kell betonozni, annak minden megszokott macerájával együtt.

Tegyük fel, hogy monolit födémed lesz és a kőművesed nem rendelkezik 100m2 zsalurendszerrel, tehát bérelned kell. A zsalunak 21 napig bent kell maradnia a betonozást követően. Egy ekkora födém vasszerelése minimum 7-10 nap, de inkább 2 hét. És ekkor nem számoltunk semmiféle hátráltató tényezővel. Pl. amikor a gépészet is van a vasak között és még a gépészre/villanyszerelőre is várni kell. Itt szépen el lehet úszni a bérlési költséggel. Ráadásul megint eljön az, hogy te csak a mezei polár vagy, tehát a zsalunak az amortizációs költségét is bevasalják rajtad. Jah, de azt a költséget az olcsón bérbeadók „elfelejtik” előre közölni.

Durva esetben (velem nem, de a kollégámmal előfordult) ellopják a zsalut vagy a lábakat az építkezésről. Hopp, ugrott 1 milla….

TETŐ

Koszorú/födém beöntését követően 1 hétre rá jöhet az ács. Akit ugye leszerveztél 1 éveeee és nem csúszott el a többi munkájával…ühüm. Itt szokott a legtöbb csúszás lenni.

Nagyon megfontolandó jótanácsként mondom: a tetőhöz való faanyagot (hogy is 2021-et írunk, akkor az „aranyrudakat”) szerezze be az ács. Ő át fogja válogatni (hülyeséééég,,,,mibőőőől? :D) Rád meg rádsózzák az összes szar anyagot, röpködnek a húszezresek és ronda lesz a tetőd, valamint nem időtálló.

Bízd rá, hiába drágább látszólag (vagy RÁM 😀 :D)

Buktatók

  1. faanyagon kívül kelleni fog egy csomó minden: szeg, csavar, szeglemez, ácskapocs stb… Minimum 3x fognak szólni menet közben, hogy ez meg az elfogyott, még kell….stb. Tetőléc, ellenléc szintén…
  2. a cserepet ugye megrendelted időben hetekkel korábban? A nagy cserépgyártók körfuvarban hordják ki a cserepet, így sok választási lehetőséged nincs a kiszállítás dátumát tekintve. Lehet az ácsok még sehol, de neked le kell pakolnod 15 raklap cserepet úgy, hogy utána még a 6-7 méteres faanyaggal 8-10m3 is lehessen mozogni és ne törjenek el amig a tetőre kerülnek.

(legjobb amikor reggel 6-kor csörög a telefon (mert építőiparról lévén szó, nincs ennek etikettje), hogy az aznapra várt cserép 7-kor ott lesz a telken. Te pedig egy szál alsógatyában törlöd éppen a csipát a szemedből és 30 km-re laksz a telektől. Majd, amikor kimész, a pakolás felénél a teherautó darujának olajpumpája bemondja az unalmast és „ottrohadjonelazegész… A fuvaros 200 km-re lakik, a szerelője csak délután hoz anyagot. Így este fél 8-kor sikerült is lepakolni, vagy amikor a kamion beragad az M0-áson és laza 4 órát vársz rá a telken… száz ilyen sztorim van) A lényeg, hogy ez a nap is remekül eltelt

A cserepet átvételkor ugyanúgy csekkolni kell, mert gyártásból vagy szállításból eredően sérülhet és rendelhetsz + 1 raklappal, ha nem voltál résen a lepakolásnál.

  • a bádogos be van izzítva? Többször kell jönnie, párhuzamosan dolgozva az ácsokkal. Ha két külön vállalkozóról van szó, nehéz lesz konfliktusmentesen szervezni Őket, itt találkozol azzal először, hogy minden szakember a másikra mutogat, hogy „mekkora egy szar munkát végzett”

VÁLASZFALAK

A födém, tető már bent, tehát a válaszfal téglákat már csak a ház mellé pakolják le. Ennek a mozgatása általában plusz költség, amivel a generálos számolt, de a sima kőműves nem. De jogosan kéri…

Buktatók:

  1. megfelelően egyértelmű falazási terv hiányában itt már szokott lenni elbaszás, egyik helyiség kisebbre, másik nagyobbra sikerülhet. Bontani és újjáépíteni kell, természetesen építőanyagot pótolni stb….

ÖSSZEFOGLALVA

Igazad van, ha nem látsz olyan túl sok buktatót az eddigiekben, többnyire az építőanyag szervezésnél vannak gondok. De ne feledjük el, hogy két nagyobb vállalkozóval volt eddig dolgod, akik egymás után jöttek… a java még csak most jön költségben, ősz hajszálakban és időben is……